Jobba som influenser

by on

Egentligen tycker jag inte om att kalla mig för influenser. Det känns lite skrytigt på något sätt. Jag brukar säga att jag är receptkreatör men de flesta kallar mig just för en influenser. Troligen för att jag influerar och inspirerar mina följare till det jag vill förmedla.

Idag vill jag snacka lite om mitt jobb:

Att producera och leverera nytt content är min huvudsakliga syssla men det inkluderar inte bara att baka och ta några bilder och sen är det klart. Som receptkreatör måste jag först se till att göra något unikt eller åtminstone något efterfrågat. Nytt material, det kallas content. Då krävs det research, provbakning, slutbakning, fotografering, redigering, receptskrivning med bra sökord för google så just mitt recept kan hamna högt upp vid sökning, genomtänkt och tilltalande text till Instagram, Pintreset och Facebook-sida för inför publicering. Det innebär att det tar ungefär en arbetsdag att ta fram ett nytt recept, alltså nytt content att förmedla till er.

Utöver det vill jag svara på kommentarer på Instagram, Facebook och blogg. Jag vill svara på privata meddelanden på samma kanaler och jag vill och integrera med er genom att prata om vad jag gör, visa er bakverk, smink, vegogrejer osv för att peppa er att leva vego på ett enkelt sätt.

Det jag skrivit ovan är saker jag ger till er GRATIS. Då undrar ni säkert ”men hur tjänar hon pengar då?”. De flesta av er vet förmodligen att ”influensers” tjänar pengar på samarbeten och ja, så är det. Det är min främsta inkomstkälla och jag tycker inte att det är något att hymla med. Jag tjänar (en stor del av) min lön på samarbeten med företag.

Hur går det till?

Jo, jag blir oftast kontaktad av företag som undrar om jag är intresserad av att marknadsföra deras tjänst eller produkter. Säg att jag får ungefär en förfrågan om dagen. Av de förfrågningarna kan vi säga att det är fyra som vill erbjuda gratis produkter mot ett inlägg på Instagram. De företagen säger jag vänligt men bestämt nej till och uppmanar dem att ta mitt arbete på allvar. Några burkar med kakao kan inte betala min mat på bordet och mina räkningar. Då har vi tre företag kvar i inkorgen. Ett av dem är troligen inte alls något jag kan stå för. Det kan vara kläder typ klänningar, icke veganska produkter eller något annat som inte alls matchar mina värderingar så det företaget tackar jag också nej till. Då kommer vi till de två sista, som kan passa mig som handen i handsken och är ett företag jag verkligen känner att jag vill stå bakom. Då påbörjas en diskussion, oftast över mail.

Vi diskuterar upplägg, alltså HUR och NÄR det skulle passa att marknadsföra produkten. Med bild? Video? Text? Vi diskuterar produkten/tjänsten i fråga och därefter skickar jag (och min agentur) en offert på vad arbetet skulle kosta. Då kommer det med störta sannolikhet bli en förhandling eller ett avslag. Alltså, antingen kommer företaget med ett annat prisförslag och så får vi försöka mötas eller så matchar det inte alls båda parters budgetar. Så summa summarum kan vi säga att det blir en deal 1 av 7 gånger, lätt sagt. Då kanske jag vill testa produkten/tjänsten innan för att se om jag fortfarande kan stå bakom det och därefter kör jag igång med content igen. Alltså fotar material, tar fram recept och skriver text.

Men vad baseras mitt arvode på då?

Kort och gott baseras det på min räckvidd, alltså hur många personer jag når i dagsläget. Det baseras även på värdet i mig och min åsikt, alltså hur mycket inflytande och trovärdighet jag har. Det baseras på tiden det tar att ta fram materialet. Det baseras också på hur relevant själva produkten/tjänsten är för mig och och framför allt min målgrupp.

Om du har läst hit förstår du nog att mitt arbete inte bara är lull lull. Jag är egen företagare och kämpar in i kaklet för att lyckas på allra bästa sätt. Jag är alltså värd lön som vilken arbetande som helst eftersom detta är mitt jobb.

Jag skulle också vilja prata om det här med min räckvidd lite mer för det är där du som följare kommer in i bilden. Räckvidd innebär alltså hur många personer mitt inlägg har nått och det har ingenting med att göra hur många följare jag har. Ju mer en följare gillar och kommenterar min bild desto mer kommer den upp i andras flöden. Ni vet förstoringsglaset man kan trycka på på Instagram? Dit vill man alltid komma med sina inlägg, då kan vem som helst se det, inte bara de som följer mig. När en följare taggar sina vänner blir jag så tacksam för då syns bilden ännu mer vilket gör att jag kan, när jag förhandlar med företag, ta en rimlig summa pengar för mitt jobb eftersom räckvidden är en stor faktor i arvodet. Hänger ni med?

Man kan nästan alltid räkna med att betalda inlägg får färre likes än obetalda. Det tycker vi kreatörer eller ”influensers” är lite dumt. Det är ju dom inläggen som är EXTRA viktiga att gilla och kommentera, för då vill kanske företaget fortsätta arbeta med oss vilket betyder att vi kan fortsätta få en lön. Och vet ni vad lön innebär för mig? Jag kan fortsätta leverera recept och inspiration till er och det är ju därför ni följer mig!

Så, nästa gång du ser att ditt favoritkonto lägger upp ett betalt inlägg (och du också står för produkten/tjänsten så klart) gå in och GILLA OCH KOMMENTERA SÖNDER bilden. Då blir vi så tacksamma <3

Du hittar mig på https://www.instagram.com/fridasvegobak/

Tips till dig som också vill jobba med sociala medier: stå på dig, när du får några tusen följare kommer företag höra av sig till dig. Ta inte emot gratis produkter mot inlägg. Kräv ekonomisk ersättning, det är du värd!

Till företag som vill arbeta med kreatörer/influensers: om ni bara vill erbjuda gratis produkter mot inlägg på Instagram, hör inte av er. Sociala medier är dagens TV-reklam, förstå att det kostar pengar!

Jag hoppas att ni fått lite närmre inblick i mitt jobb nu och kan förstå vad det är jag faktiskt gör!

You may also like

4 Comments
  1. Sara 4 månader ago

    Så viktigt och så bra av dig att ta upp denna fråga och på ett enkelt sätt förklara hur allting fungerar. Det skapar verkligen mer förståelse och förhoppningsvis ger det dig en fin skjuts i ditt arbete 🤗

    Reply
    • Annette 4 månader ago

      Jag håller med dig Sara. Tack Frida för allt du gör för att inspirera oss!

      Reply
  2. Elin 3 månader ago

    Du måste ju ta betlat för tiden du lägger på ett samarbete också, inte bara räckvidd och relevans. Men det kanske du bakar in. 🙂

    Reply
    • Frida 3 månader ago

      Ja men precis, det gör jag!

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published.